Børn i udsatte positioner
I vores pædagogiske arbejde tager vi udgangspunkt i Den styrkede pædagogiske læreplan og arbejder målrettet for at skabe trygge, inkluderende fællesskaber, hvor alle børn oplever sig som værdifulde deltagere. Gennem nærvær, anerkendelse og faglig refleksion skaber vi rammer, hvor hvert barn får mulighed for at lykkes.
Fokus på det enkelte barn
Igennem vores pædagogiske arbejde bestræber vi os på at sikre, at alle børn – uanset forudsætninger – trives, udvikler sig og føler sig som en værdifuld del af fællesskabet. Vi arbejder aktivt med inklusion og har fokus på tidlig opsporing, relationsarbejde og tilrettelæggelse af differentierede læringsmiljøer, der tager højde for det enkelte barns behov.
Vores tilgang bygger på både den danske pædagogiske læreplan og IB’s internationale ramme, hvilket giver os stærke redskaber til at arbejde helhedsorienteret med børns trivsel og læring. Vi planlægger læringsmiljøer, hvor der er plads til forskellighed, og hvor børns ressourcer og styrker bringes i spil – også når de befinder sig i udsatte positioner.
Vi arbejder målrettet med Fri for Mobberi og How we express ourselves, som understøtter børnefællesskaber præget af respekt, omsorg og tryghed. Derigennem arbejder vi både forebyggende og inkluderende. Vi er opmærksomme på børns signaler og udvikling, og vi benytter SMTTE-modellen til løbende at justere vores pædagogiske indsats og sikre, at alle børn mødes med passende støtte og udfordringer.
For børn i udsatte positioner skaber vi ekstra tydelige rammer, stabile relationer og struktur, som fremmer tryghed og forudsigelighed i hverdagen. Vi har fokus på at inddrage barnet gennem medbestemmelse og at tage deres perspektiv alvorligt. Vi giver dem mulighed for at udtrykke sig på mange måder – gennem leg, kreative aktiviteter, sprog og bevægelse – og vi tilrettelægger læringsaktiviteter, hvor barnet kan lykkes og opleve mestring.
Samarbejdet med forældre spiller en afgørende rolle. Vi er i tæt dialog med hjemmet, og hvor det er relevant, inddrager vi skolens student support team og eksterne fagpersoner som tværs-teamet for at sikre en tværfaglig indsats.
Vores mål er, at alle børn oplever sig inkluderet, værdifulde og i stand til at udvikle sig i deres eget tempo – som en naturlig del af et fællesskab, hvor forskellighed ses som en styrke.
Vi gør os umage – hver gang
Det særlige ved os er vores engagement. Vi lytter, vi forstår, og vi tager ansvar. Det er måske ikke en stor hemmelighed – men det gør en stor forskel.
Det særlige ved os
- Fast struktur med fleksibel tilgang
- Aldersopdelte stuer (EY0–1 og EY2), men åbne døre for fælles leg
- Små grupper og nærværende voksne
- Fokus på børnefællesskab, trivsel og deltagelse
- Dagligt udeliv året rundt
- At vi tale både dansk og engelsk
- At vi samarbejder og benytter skolens facilitrter som f.eks hallen, bibloteket osv.