Børnehaven Early Years
Faste rutiner og struktur
Dagen er struktureret med faste rutiner og genkendelige rammer, som skaber tryghed og overskuelighed. Vi veksler mellem fri leg, pædagogisk planlagte aktiviteter og udendørs leg – altid med fokus på at følge børnenes spor og understøtte deres udvikling både individuelt og i fællesskab.
Derudover har vi et tæt samarbejde med skolen, som er en naturlig del af børnenes hverdag og overgang til skolelivet. Vi benytter skolens hal til bevægelsesaktiviteter, som giver børnene mulighed for at udfolde sig fysisk i større rammer. Vi besøger også skolens bibliotek, hvor Jesse læser højt for børnene og skaber en tryg og inspirerende tilgang til litteratur og sprog.
Dagligdagen i Early Years-børnehaven
Vi er ude hver dag – i al slags vejr. Udeliv er en vigtig del af vores pædagogiske praksis, og vi ser naturen som et rigt læringsrum, hvor børnene kan udfolde sig fysisk, styrke deres fantasi og udvikle sociale kompetencer.
Gennem daglig udetid lærer børnene om årstider, naturens forandringer og får mulighed for fordybelse og bevægelse i frisk luft.
Vi arbejder med en fast og genkendelig struktur, der skaber tryghed og rytme – men
vi tilpasser altid dagen efter børnenes behov og nysgerrighed.
• 06.30–07.30 – Godmorgen og stille opstart
Rolig modtagelse på en af stuerne med bordaktiviteter, leg og tryg stemning.
• 07.30–09.00 – fællesleg på tværs af stuerne
Børnene leger på tværs af stueren. Mulighed for leg og aktiviteter på tværs af alder.
• 09.00 – Formiddagsmad og samling
Vi spiser en lille mad, taler om dagen, dato og vejr, synger og fejrer evt. fødselsdage.
• 09.30 – Aktiviteter og temaarbejde
Fokus på IB/læreplanstemaer fx kroppen, venskaber, naturen. Kreative og legende aktiviteter i små grupper.
• 11.30 – Udendørs leg
Vi er ude hver dag – i al slags vejr. Natur og leg er en vigtig del af børnenes læring og trivsel.
• 12.30 – Frokost
Vi spiser medbragte madpakker gruppevis. Fokus på hygiejne og selvhjulpenhed.
• 12.30–15.00 – Aktiviteter og fri leg i mindre grupper
Børnene deltager i rolige aktiviteter, kreative værksteder eller vælger fri leg med venner i mindre grupper. Nogle gange går vi ud på legepladsen igen og børnene leger frit, alt efter energi og vejr.
• 15.00–17.00 – Afslutning og afhentning
Vi samler de sidste børn på en af stuerne, hvor der er rolig leg og tid til hygge indtil afhentning.
Det særlige ved os
- Fast struktur med fleksibel tilgang
- Aldersopdelte stuer (EY0–1 og EY2), men åbne døre for fælles leg
- Små grupper og nærværende voksne
- Fokus på børnefællesskab, trivsel og deltagelse
- Dagligt udeliv året rundt
- At vi taler både dansk og engelsk
- I vores pædagogiske arbejde går IB’s læreplan og de pædagogisk styrkede læreplaner hånd i hånd og supplerer hinanden, så vi skaber en helhedsorienteret tilgang til børns trivsel, leg og læring.
- At vi samarbejder og benytter skolens faciliteter som f.eks hallen, bibloteket osv.
Garderobe med lufttørring
Bæredygtige garderober med indbygget lufttørring
I vores børnehave har vi specialdesignede garderober, der gør det muligt at lufttørre børnenes tøj direkte i rummet – på en bæredygtig og praktisk måde.
Systemet er bygget ind i garderoberne og udnytter den eksisterende ventilation i huset. Via små huller i rørsystemet sendes lun, cirkulerende luft op i det ophængte tøj, så det langsomt tørrer i løbet af dagen.
Tøjet bliver ikke tørt på få minutter, men systemet hjælper med at fjerne fugt og forkorte tørretiden markant – uden brug af strømkrævende udstyr. Det er en skånsom, miljøvenlig løsning, som passer til vores pædagogiske hverdag med udeliv og leg i al slags vejr.