Skip to main content
Børnehaven Early Years

Pædagogisk dagligdag og læreingsmiljø

I børnehaven på Esbjerg International School skaber vi trygge og udviklende rammer, hvor børnene trives og vokser i takt med deres alder og behov. Vi har to stuer, som er aldersopdelt for at sikre passende pædagogisk fokus og læringsmiljø

    Early Years 0-1 og 2

    Vores årgange i Early Years børnehaven:

    Early Years 0–1 (EY0–1)
    Her starter børnene i det skoleår, hvor de fylder 3 år. Overgangen til EY0–1 sker som regel ved begyndelsen af den måned, hvor barnet fylder tre. I denne gruppe har vi særligt fokus på at støtte barnets første skridt ind i et fællesskab uden for hjemmet. Vi skaber trygge relationer, introducerer daglige rutiner og giver plads til leg, nysgerrighed og sproglig udvikling.

    Early Years 2 (EY2)
    Efter sommerferien – når et nyt skoleår begynder – rykker børnene videre til EY2. Her er børnene typisk mellem 4 til 5 år. I EY2 bygger vi videre på de erfaringer og færdigheder, som børnene har med fra EY0–1. Vi lægger vægt på at styrke børnenes selvstændighed, samarbejdsevner og forberedelse til
    skolens næste trin gennem en legende tilgang til læring. Børnehaven er gruppeopdelt efter alder, og stuerne er indrettet med alderssvarende legetøj og materialer. Det sikrer, at aktiviteterne er meningsfulde og tilpasset børnenes udvikling. I hverdagen – ud over gruppetid og aldersspecifikke aktiviteter – er børnene dog også sammen på tværs af alder. De leger, udforsker og bevæger sig frit mellem stuerne ud fra nysgerrighed og interesse. Dette styrker børnefællesskabet og giver mulighed for, at børn lærer af hinanden på tværs af alder og erfaring.

    Struktureret med faste rutiner og genkendelige rammer

    Dagen er struktureret med faste rutiner og genkendelige rammer, som skaber tryghed og overskuelighed. Vi veksler mellem fri leg, pædagogisk planlagte aktiviteter og udendørs leg – altid med fokus på at følge børnenes spor og understøtte deres udvikling både individuelt og i fællesskab. Derudover har vi et tæt samarbejde med skolen, som er en naturlig del af børnenes hverdag og overgang til

    skolelivet. Vi benytter skolens hal til bevægelsesaktiviteter, som giver børnene mulighed for at udfolde sig fysisk i større rammer. Vi besøger også skolens bibliotek, hvor Jesse læser højt for børnene og skaber en tryg og inspirerende tilgang til litteratur og sprog.

    Hvert barn har desuden en læseven fra PYP3, og børnene besøger hinanden på tværs af børnehave og skole. Dette styrker både børnenes relationer, sprogudvikling og lyst til at læse. Vi samarbejder også med skolens counselor, Andrea, som er en fast del af vores pædagogiske praksis og bidrager med fokus på trivsel, følelser og socialt fællesskab.

    Vi er ude hver dag – i al slags vejr. Udeliv er en vigtig del af vores pædagogiske praksis, og vi ser naturen som et rigt læringsrum, hvor børnene kan udfolde sig fysisk, styrke deres fantasi og udvikle sociale kompetencer. Gennem daglig udetid lærer børnene om årstider, naturens forandringer og får mulighed for fordybelse og bevægelse i frisk luft.